Starta din resa Mina sidor
Reseberättelse

Jennie: Safari i Kenya & Diani Beach

Jambo, jambo bwana. Habari gani? Mzuri sana. Wageni, wakaribishwa, Kenya yetu Hakuna Matata. Kenya nchi nzuri, Hakuna Matata.

Jag lärde mig denna sång under min vistelse i Kenya med Safariresor. Sången handlar om Kenyas öppna, varma och välkomnade land och är skriven på Kenyas nationalspråk swahili. Jag kan inte låta bli att sakna denna resa, då den var något utöver det vanliga.

Jag med fjärilar i magen på Arlanda flygplats redo för att åka till Afrika, en kontinent som jag skulle få upptäcka för första gången. Men jag skulle inte åka ensam utan med min härliga och något spralliga klass från Grimslövsfolkhögskola. Min skola har ett samarbete med Safariresor så att få åka med mina klasskamrater och min lärare skulle bli en härlig upplevelse.

Våra tre första dagar i Kenya spenderade vi i den världsberömda nationalparken Masai Mara skumpandes i våra safaribilar. När man såg soluppgången i horisonten så var det nästan så att jag kunde höra inledningssången till filmklassikern "Lejonkungen", den vyn vi hade ifrån bilarna var otrolig. Vårt mål i Masai Mara var att hitta ”The Big Five” utav dessa fem fick vi möjligheten att träffa på tre. Nämligen elefant, lejon och buffel.

Det var mycket givande att få se dessa vackra djur i sina naturliga miljö. Från våra safaribilar hade man verkligen en möjlighet att studera dem på nära håll. Under dessa turer hade vi två stycken vänliga och kunniga guider som lärde oss en massa om djuren och vi fick även möjligheten att bjuda dem på Kalles kaviar. Sedan får jag inte glömma att nämna att i Masai Mara så finns det otroligt mycket gnuer. Bakom varje buske, träd och hörn fanns det en gnu.

“Detta har varit en fantastisk givande resa som har öppnat mina ögon för Afrika. Tack Markus och Safariresor för en unik och underbar resa. Jag ser fram emot nästa resa till Afrika som denna gång kommer att bli till Tanzania nu i sommar.”

Jennie

Under en utav dagarna fick vi även möjlighet att gå på vandringssfari till en närliggande Masai by tillsammans med två Massajer som under turen visade oss hur man gjorde egengjorda tandborstar samt visade oss färska leopardspår. Det var häftigt att få möta en så pass färgglad kultur som är så olik från ens egen. Vi blev bjudna in till deras hem, man sjöng traditionella sånger och Masai männen visade sin berömda hoppdans. Min klasskamrat Stina fyllde 25 år den dagen så i hemlighet hade min lärare och Markus (ifrån Safariresor) fixat en speciell present till henne. I slutet av besöket i byn så fick hon nämligen en get utav massajerna. En present utöver det vanliga, geten gav hon senare till en kvinna som blev oerhört glad för att få en get är en väldig fin gåva enligt traditionerna.

Efter våra dagar i nationalparken begav vi oss till staden Mombasa för att sedan ta färjan över till Diani beach. Och vilka kontraster det var att komma från grässlänterna i Masi mara till havet och palmerna vid Diani Beach. Vårt hotell (Southern palm beach resort) låg precis vid stranden intill Indiska oceanen vilket var oerhört mäktigt. Det var precis som ett vykort.

Under våra dagar här kunde man välja att ta det lugnt vid stranden eller så kunde man prova på de aktiviteter som fanns. Jag och den största delen utav mina klasskamrater valde att dyka då vi nyligen tagit dykcertifikat. Dykningen var otrolig då det döljer sig en helt annan värld i nere i havet. Under ytan träffade vi på färgglada fiskar men även sköldpaddor. Sedan valde jag och några stycken från klassen att prova på havsfiske. Precis innan soluppgången begav vi oss iväg i en liten fiskebåt ut på indiska oceanen. Marcus ifrån min klass var de enda som hade fiskelycka. På kvällen grillade vi hans fångst som var en kungsfisk, den var utsökt . Under en utav kvällarna dukades det långbord nere vid stranden då min klasskamrat Fanny fyllde år. Det var väldigt surrealistisk att njuta av god en god middag samtidigt som man hörde havets vågor intill sig.

Efter att vi haft några härliga dagar nere vid Diani beach så begav vi oss till Lake Naivasha Sopa Lodge som ligger precis i närheten utav sjön Naivasha som är berömd för sina flodhästssafari.

På kvällen fick vi njuta av en god middag på hotellet för att sedan bli eskorterade utav vakter till vårt rum då vilda djur strövar kring i området. Dagen efter på morgonen möttes jag, Saga och Fanny utav en härlig syn. På väg in till frukosten så någon meter utanför vårt rum träffade vi på en giraff som även han njöt av en frukost som bestod utav färska blad ifrån träden. I flera minuter stod vi där och studerade djuret tills vakterna fick påminna oss om att vi skulle missa frukosten. Det var magiskt.

Efter frukosten var det dags för flodhästssafari. Jag skulle ljuga om jag sa att jag var lite skeptisk över att bege mig ut på en liten båt bland flodhästarna men man slappnade snabbt av då flodhästarna inte brydde sig om oss. Det var faktiskt riktigt härligt att åka runt på sjön. Vid strandkanterna såg vi giraffer, gnuer och en massa andra djur njuta av en drickpaus.

Detta var även vår sista dag i Kenya så efter vår tur på sjön begav vi oss till parken i Hells gate i utkanten av Naivasha. Där vi fick prova på mountainbike safari. Väl inne i parken cyklade vi bland giraffer, zebror och antiloper. Vi träffade även på vårtsvin som sprang iväg så fort dem såg oss. Avslutningsvis när vi skulle cykla tillbaka så träffade vi en kenyansk man som gjorde handgjorda spjut i ett litet tält. Alla blev imponerande utav hans skickliga hantverk så min lärare valde att köpa ett spjut utav honom.

På eftermiddagen begav vi oss till Kenyas huvudstad Nairobi där vi skulle flyga hem men innan vi gjorde det så hade Topp Afrika bokat bord på den berömda restaurangen Carnivore. Anledningen till att den är så berömd är för att mitt inne i restaurangen står det en stor rund grill som man därifrån grillar krokodil, struts, lamm och kamelkött. Kyparen serverar köttet på ett stort grillspett och man hade möjligheten att äta så mycket som man ville. Maten var utsökt och jag trodde nästan att magen skulle spricka. Markus ifrån Safariresor hade även bjudit in en vän som berättade om sitt arbete med att stoppa kvinnlig könsstympning. En fråga som jag anser väldigt viktigt. Klassen valde att bidra pengar till hennes arbete vilket kändes som en självklarhet.

Efter den goda middagen begav vi oss till flygplatsen för att sedan åka hem.

Detta har varit en fantastisk givande resa som har öppnat mina ögon för Afrika. Tack Markus och Safariresor för en unik och underbar resa. Jag ser fram emot nästa resa till Afrika som denna gång kommer att bli till Tanzania nu i sommar. Sist men inte minst måste jag rekommenderar att man inte får missa att få testa på färsk mango juice om man besöker Kenya. Den är otroligt god!

Resor till Kenya

14 dagar | Klassisk safari | Bröllopsresor

Bröllopsresa Kenya & Seychellerna

fr. 49 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Bröllopsresor

Bröllopsresa Safari Kenya & Indiska Oceanen

fr. 36 900,- /person

9 dagar | Klassisk safari | Gruppresor

Safari i Afrikas vackraste landskap

fr. 29 900,- /person

12 dagar | Familjeresor | Safari med sol och bad

Familjesafari Kenya

fr. 21 900,- /person

15 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

The Big Six

fr. 49 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Mauritius

fr. 44 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Seychellerna

fr. 51 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Safari Masai Mara och Zanzibar

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Masai Mara och Zanzibar

fr. 54 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

fr. 34 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

fr. 54 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

Amboseli, Tsavo, Salt Lick & Diani Beach

fr. 29 900,- /person

11 dagar | Klassisk safari | Big five-safari

Den stora Kenyaresan

fr. 37 900,- /person

9 dagar | Klassisk safari | Big five-safari

Aberdare, Lake Naivasha & Masai Mara

fr. 35 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Masai Mara & Indiska Oceanen

Safari Masai Mara & Indiska Oceanen

fr. 31 900,- /person

8 dagar | Företagsresor

Kick-off Kenya

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fr. 39 900,- /person

16 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Gorillasafari

Gorilla Trekking, Masai Mara & Zanzibar

fr. 59 900,- /person

10 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorilla Trekking & Masai Mara

fr. 49 900,- /person

Prenumerera på inspiration och resenyheter

Dröm dig bort med vårt populära nyhetsbrev, fullmatat med inspiration och restips inför ditt nästa stora äventyr.

Tack!

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev.