Starta din resa Mina sidor
Reseberättelse

Olivia: Safari i Zambia

Vi firade jul och nyår i Zimbabwe innan resan fortsatte till Zambia. Det har  varit lite speciellt varje gång vi korsat en landsgräns och så någon minut senare har vi kommit till ett nytt land. Från Zimbabwe åkte vi på en bro över Victoriafallen för att komma till Zambia, det var en häftig upplevelse. Vi inledde vår vistelse i Zambia med fyra nätter på Tabonina guesthouse i Livingstone. Där fick vi några riktigt fina och avslappnade dagar. Gästhuset hade en stor grönskande trädgård och pool. Vi var de enda gästerna så barnen hade stor frihet att röra sig och leka. De blev goda vänner med Lenzi, gästhusets trädgårdsmästare och allt i allo. Barnen följde med honom runt och planterade nya växter, beskar buskar, plockade mango med mera. Under tiden kunde jag och Markus dricka kaffe och slappna av lite. Vi tog några promenader in till staden för att äta lunch och göra lite inhandling. Bland annat åt vi lunch på Dacanton och där fick vi smaka på landets bästa italienska glass. Vi åt även lunch på Zest, en av de populärare restaurangerna i Livingston. Vi handlade lite presenter på en marknad och kläder i en second hand butik motsvarande Erikshjälpen i Sverige. En eftermiddag åkte vi och kollade på hotellen och lodgerna i området.

Vi fick vår hyrbil, Toyota Prado, levererad till vårt guesthouse och morgonen därefter packade vi bilen och sa hejdå till Lenzi. Nu kunde vårt stora äventyr i Zambia börja. Vi körde en bilresa på cirka 6 timmar, till en början körde vi på asfaltsväg, men stora delar av resan var på grusväg och vi såg inte mycket civilisation, vi åkte igenom en afrikansk landsort. När vi kom fram till Musungwa lodge åt vi lunch och badade i poolen på eftermiddagen. Musungwa lodge ligger vid Itezhi Tezhi Dam och precis i anslutning till Kafue Nationalpark.

Nästa morgon var vi uppe tidigt och fick packad frukost i bilen för vi hade en lång resa genom parken framför oss. Vi hade en guide med oss i bilen och letade efter djur samtidigt som målet var att köra igenom parken och titta på boenden på andra sidan. Den häftigaste djurupplevelsen var att få se en flock sabelantiloper, Markus hade letat efter dessa majestätiska djur hela vår resa i Botswana och äntligen fick vi chans att se dem. Sabelantilop eller också kallad svart hästantilop har horn som är bakåtböjda med flera smala och breda ringar. Vi åt varm lunch på en trevlig safarilodge med utsikt över Kafue river. Sedan åkte vi utanför parken på väg tillbaka till vår lodge. Det blev en lång dag med många timmar i bilen, vi badade i poolen när vi kom tillbaka och åt middag i restaurangen.

“Det är alltid kul när man har möjlighet att få se de vilda djuren från sitt boende.”

Olivia Imberg

Följande dag bar det av mot en annan del av Zambia, vi packade in oss i bilen och körde via landets huvudstad på väg mot Lower Zambezi. I Lusaka stannade vi till och åt en pizza innan vi åkte vidare. Sista halvtimmen åkte vi på en smal grusväg innan vi kom fram till Gwabi River Lodge på eftermiddagen. Lodgen ligger väldigt fint precis vid Gwabi river och har en lantlig känsla. Vi välkomnades av pärlhöns och påfåglar. Barnen fick direkt vara med och mata hönsen och fiskarna som fanns i dammen. Vi tog en lugn eftermiddag på trädäcket med utsikt över floden och planerade för morgondagens båtutflykt. Efter frukost satte vi oss i en motorbåt tillsammans med vår kapten. Vi åkte i floden på väg mot Lower Zambezi National Park. Det var lite annorlunda att göra game drive från en båt. Vi fick se gott om djur, bland annat en stor elefanthjord som var nere i floden och lekte och svalkade sig. Vi åkte även i närheten av flera flodhästar. Inne i parken fiskade Markus en stund i hopp om att få en stor Tigerfish på kroken. Vi blev tvungna att avbryta på grund av hunger och tog ett stopp vid en väldigt charmig restaurang som låg precis vid floden. Där åt vi en smakrik och god indisk rätt och tog en paus från den heta solen innan vi rörde oss tillbaka mot vårt boende. Det blev en lyckad safari. När vi kom tillbaka fick barnen testa att fiska i dammen och sen blev det Tilapia till middag.

Zambia är ett stort och vackert land och för att få uppleva vad landet har att erbjuda krävs det att man förflyttar sig långa distanser. Vi lämnade Gwabi River Lodge tidigt på morgonen och startade vår dagskörning. Sen eftermiddag kom vi fram till Bridge “spök”camp, där vi skulle övernatta innan vi kunde köra resten av sträckan till South Luangwa Nationalpark. Vi har bott på ett stort antal boenden i östra- och södra Afrika och Bridge Camp är helt klart det galnaste vi har bott på.

Vi kom iväg tidigt nästa morgon och åkte genom ett vackert bergslandskap och gjorde ett stopp i en liten stad för att köpa med lite lunch. Vi fick ett varmt och fint mottagande på Njobvu Safari Camp. Där bodde vi tre nätter, det blev en skön paus från våra långa bilresor. Njobvu Safari Camp ligger vid en djurrik lagun och på andra sidan lagunen ligger South Luangwa nationalpark. Vi kom dit lagom till eftermiddagste. Sedan badade vi i vår lilla pool och lät barnen leka av sig före middagen. På väg tillbaka till vår cottage upptäckte Ola med hjälp av sin ficklampa en flodhäst som stod precis nedanför vår altan och åt gräs. Det är alltid kul när man har möjlighet att få se de vilda djuren från sitt boende. Nästa morgon åkte vi in i parken, ingången till parken ligger endast 800 meter från Njobvu Safari camp. South Luangwa nationalpark täcker ett område på cirka 9050 kvadratkilometer. Det är få platser i Afrika som kan erbjuda den unika kombinationen av öppna, gräsbevuxna slätter, mogna, fascinerande skogsmarker och en stor flod. Områdets rykte om rikt djurliv och orörd vegetation är välförtjänt. Vi såg en stor buffelhjord som korsade vägen, sist i ledet gick en buffelko med sin alldeles nyfödda kalv. Den lilla kalven gick lite stappligt efter sin mamma. På eftermiddagssafarin fick vi se en leopardhona och följa henne till en flock med impala. I South Luangwa har man möjlighet att åka på lite nattsafari, vår guide hade med sig en medhjälpare som stod och höll en strålkastare när det hade blivit mörkt. Vi väntade en stund för att se om leoparden skulle jaga, men fick tillslut åka därifrån. Det var spännande att åka på safari i mörker och kolla efter lysande ögon i mörkret. Vi såg många eldflugor.

Samtidigt som Markus var i väg på vandringssafari fick jag och barnen vara med om en mäktig safariupplevelse. På väg mot frukosten var det en ur personalen som sa åt oss att vända tillbaka igen för att en stor elefant blockerade gångvägen. Vi fick helt enkelt vänta tills elefanten hade gått tillräckligt långt bort så att vi tryggt kunde gå till restaurangen. Sen satt vi och åt frukost med utsikt över elefanten som hade gått ner till lagunen. Senare på dagen åkte vi gemensamt på en eftermiddags/nattsafari. Vi önskade få se lejon och det fick vi också, när vi först kom in i parken låg lejonen och latade sig på vägen, vi bestämde att åka tillbaka till dem vid skymningen då de brukar bli mer aktiva. Vi stannade till på en plats med vacker utsikt över floden och tog en sundowner drink innan vi återvände till lejonen. När vi kom tillbaka började de vakna till och hälsa på varandra, det var fint att se. Samtidigt blev det helt mörkt och vi åkte vidare med spotlighten. Njobvu Safari Camp och South Luangwa nationalpark gav oss riktigt fina dagar och upplevelser. Vi lämnade campen morgonen därpå och startade vår 8 timmars långa resa mot Lusaka. Vi fick en lyckad eftermiddag vid poolen på vårt nya boende, Pioneer Lodge. Vi tog även en tur till en galleria i närheten, där fanns det en lekplats för barnen. Vi åt riktigt god indisk mat och gjorde lite inhandling.

Resan mot Tanzania fortsatte nästa morgon då vi hade en lång körning på cirka 9 timmar till Mpika där vi övernattade en natt. Sedan körde vi ytterligare cirka 6 timmar till Nakonde, där vi lämnade Zambia och kom in till Tanzania, vi lämnade även bilen där vid gränsen. Alla dessa långa resor gick förvånansvärt bra, barnen kom in i det och vande sig lite grann. Vår strategi var att köra på och ta så få pauser som möjligt, det funkade bäst för oss så. Vi hade alltid frukt, snacks och tuggummin i bilen. Vi lyssnade mycket på ljudberättelser och barnen fick sova så mycket de ville.

Prenumerera på inspiration och resenyheter

Dröm dig bort med vårt populära nyhetsbrev, fullmatat med inspiration och restips inför ditt nästa stora äventyr.

Tack!

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev.