Starta din resa Mina sidor
Reseberättelse

Olivia: Safari i Botswana

Dag 1: Ankomst Gaborone
Vi lämnade Sydafrika bakom oss och kom till Botswana via Tlokweng border i södra Botswana. Gränsen ligger bara 15 km från Botswanas huvudstad Gaborone. Staden har ca 250 000 invånare och är en viktig handelsort och landets administrationscentrum. Framme i staden stannade vi till på ett köpcentrum för en kaffe och lite inhandling. Vi var alla glada för att vara framme i Botswana och förväntansfulla över resan som låg framför oss i landet. Markus mormor och morfar bodde i Botswana i drygt 15 år från 1978, varav 6 år i Gaborone. Framme på vårt guesthouse kunde barnen köra runt på sina motorcyklar och vi tog ett dopp i poolen. Det var en tryckande värme under hela eftermiddagen, det kändes verkligen att regnet var på väg. Som från ingenstans öppnades himlen, och regnet öste ner.

Dag 2: Gaborone
Vi vaknade till en varm och solig dag. Olli och Ola badade en lång stund på förmiddagen. Sen åkte vi till Sanitas Garden, ett ställe som Olli hade letat fram för att vara barnvänligt och ha en lekplats. Det visade sig när vi kom dit att det var ett svenskägt ställe med handelsträdgård och restaurang. När vi kom fram, såg vi till barnens stora besvikelse, att hela den fina lekplatsen var avstängd på grund av corona. Vi åt i alla fall en god vällagad lunch och fick chans att hälsa på den svenska kvinnan som tillsammans med sin man öppnade handelsträdgården redan på 80-talet. Hon kom väl ihåg Markus morföräldrar. För Markus kändes det lite extra kul att komma till platser där hans morföräldrar bott. Ola hade ett tag pratat om att han ville klippa håret, när vi var i vildmarken sa vi till honom att vi måste komma till en stad där det finns frisör. Så nu var det dags tyckte vi, vi gick till en salong och på bara några minuter var Ola kortklippt. Han såg så nöjd och stolt ut efteråt och ville gärna kolla sig i spegeln. På väg tillbaka började det ösregna, och asfaltsvägen täcktes med vatten, Ola tyckte det blev som en flod.

Dag 3-7: Francistown
Vi åt frukost på vårt guesthouse, packade bilen och började vår resa mot Francistown. Även i denna delen av landet bodde Markus morföräldrar under sina år i Botswana. Så fort vi kom ut ur Gaborone möttes vi av vildmark på alla sidor. Stora delar av Botswana är fortfarande orörda, landet har endast två miljoner invånare trots sin stora yta. De kommande dagarna spenderade vi hos Markus morbrors barndomsvän David och hans fru Sarah 30 km utanför Francistown. Det är alltid spännande och lärorikt att lära känna nya människor och höra om deras resa genom livet. Vi hade många fina samtal och blev inspirerade av att se deras olika projekt. De gifte sig som unga, hade först en farm i Namibia, när affärerna där tog slut flyttade de tillbaka till Botswana där David hade växt upp. I Botswana fick de starta på ny kula, de arbetar tillsammans och driver idag flera olika företag. De föder upp nötkreatur, har en workshop för bilar och avancerade maskiner, de borrar vattenhål och borrar åt diamantgruvor. På sin farm har de påbörjat bygge av en lodge. Vi möttes vid deras workshop och blev visade runt på farmen, barnen älskar både maskiner och djur, så vi kände att vi hade kommit till rätt ställe. Vi blev visade till vår gästlägenhet och senare på kvällen åt vi en god grillmiddag tillsammans. Vi vaknade till en härlig ny morgon och åkte till farmen för att vara med och mata djuren och se när traktorn arbetade på åkern. De följande dagarna gjorde vi lite olika utflykter och aktiviteter med David och Sarah. Vi fick vi bland annat följa med på det dagliga arbetet. Vi badade i floden som ligger precis nedanför husets altan. Vi åkte till en krokodilfarm och hälsade på en vän till paret som driver en lodge. Där lekte Ola med en liten hundvalp som han blev väldigt förtjust i, han var ledsen när vi behövde säga hejdå. På lodgen tog vi även ett skönt dopp i poolen efter en väldigt varm dag. Vi körde runt på David och Sarahs farm där de har giraffer, impala, kudu, steinbock, mungos, vårtsvin, sköldpaddor med mera. Ola fick testa på att köra lite olika maskiner. Vi åkte till en annan lodge för att äta lunch och spendera en lugn eftermiddag. Vi tog en tur till Francistown för lite inhandling. Det kändes lite tomt att säga hejdå till våra nya vänner efter att ha umgåtts intensivt i några dagar.

“Vi kommer att rekommendera Safariresor till alla vi vet, som vill ut på äventyr. Tusen tack för väldigt välarrangerade dagar i Uganda. ”

Ann-Sofie och Bosse

Dag 8: Francistown - Maun
Vår resa fortsatte vidare mot Maun, som är den stora safarihuben, varifrån de flesta safariresor i Botswana har sin utgångspunkt. Resan gick genom Botswanas vackra och orörda landskap. Längs med vägen såg vi kor och getter som betade, vi körde även genom några mindre byar. Resan mot Maun går igenom Magkadi Plains, vi såg flera stora elefanter längs med vägen, men även strutsar och zebror. Resan tog drygt 5 timmar med lite stop längs med vägen. Väl framme vid Maun väntade till lunch och bad i pool på eftermiddagen. Det blev en lugn kväll på lodgen samt förberedelse inför vår tältsafari.

Dag 9: Maun - Okavangodeltat
Det var lite blandade känslor att lämna tillbaka bilen som vi använt när vi kört genom både Sydafrika & Botswana. Det har varit en härlig upplevelse att köra själva och även skapat en frihet. Men nu var det dags för en ny del av resan. Vår guide Tony plockade upp oss i ett öppet safarifordon och vi påbörjade vår resa mot Moremi Game Reserve, mer känt som Okavangodeltat, vi körde genom många små mindre byar, längs med vägen såg vi getter, kor men även lekande barn och lerhyddor. Efter 4 timmars resa var vi framme vid Moremi. Okavangodeltat är känt världen över för sitt rika djurliv och dess vida våtmarksområden. För tusentals år sedan tror man att deltat försett de den numera uttorkade Makgadikgadi Sjön med vatten. Idag är det i stället Kalahariöknen som Okavangofloden mynnar ut i. Okavangodeltat är en av Unesco World Heritage Sites. Okavango bjuder bland annat på klassisk safari, med möjlighet till att få se elefanter, zebror, lejon, leoparder, antiloper, bufflar och mycket mer. Okavango är även en populär destination för ornitologer då över 440 fågelarter har observerats i området. Dessutom är Okavango känt för sina Mokoro utflykter (lokala kanoter gjorde av hela trädstammar). Väl inne i parken såg vi elefanter, impala antiloper, vårtsvin, men även den ovanliga roan antilopen. Framme vid vår camp möttes vi upp av Bongo som var vår kock under resan och Ben som såg till att tälten sattes upp. Vår mobila tältcamp låg vackert i en glänta med utsikt över vildmarken och vattendragen. Att bo på en mobil tältcamp, är kanske det ultimata sättet att uppleva den afrikanska vildmarken på. Det är inget som skiljer oss från de vilda djuren, endast en lägereld och vårt tält. Det är en mäktig upplevelse att bli ett med naturen. Vi somnade till den afrikanska natten och alla ljud. Vilken upplevelse!

Dag 10: Okavangodeltat
Vi somnande till ljudet av kraftigt regn mot tältduken. Under natten väcktes vi av att en grupp elefanter gick genom lägret. Spänningen var påtaglig, det hördes tydligt hur kvsitar knäcktes och hur elefanterna drog i ett av träden alldeles i närheten av vårt tält. Vi lyckades somna om när ljudet utanför avtog. Dock fortsatte ösregnet hela natten. Vi fick skjuta fram vår planerade morgonsafari och ta en lugn morgon på campen, det öste verkligen ner och vi skulle blivit genomblöta. Även de flesta djur brukar hålla sig undan och söka skydd när det regnar. Det var mysigt att sitta i tältet och läsa böcker och rita medan det regnade utanför. Det kändes som att det aldrig skulle sluta regna, men framåt eftermiddagen efter lunch började regnet avta och vi kunde komma ut på vår gamedrive. Marken var blöt efter det tunga regnet och det gjorde själva körningen spännande, då sand och lera kan göra vägen väldigt slirig och bilen lätt sjunker ner. Men med en stark bil och van guide gick det bra. Vi hade verkligen fina upplevelser i Moremi Game Reserve. Okavango deltat är känt världen över för sitt grönskande landskap, våtmarksområden och sitt rika djur och fågelliv. Vår guide berättade att delar av året skulle vi inte kunnat köra där vi körde, för att vägarna då skulle varit översvämmade med vatten. Vi såg ett rikt utbud av djur och kom tillbaka till campen för bushdinner innan vi kom till ro i tältet.

Dag 11: Okavango - Savuti
Efter andra natten i tält kände vi oss rutinerade, vi sov riktigt gott och i vanliga fall vaknar Max alltid kl 06, men i tältet sov han till 07. Denna dag kallade vi ”Det Stora Vattenäventyret”. Vi packade ihop våra saker och besökte några lodger innan resan bar av mot Savuti där vi senare skulle mötas av vårt nästa campläger. Vi behövde korsa en flod under resan, Markus utropade; Det är kört. Bilen började sjunka och fick inte fäste, men vi kom torra över floden. En Landcruiser är en Landcruiser, de klarar nästan vad som helst. För dig som inte vet vad dessa bilar går för, gör en sökning på youtube så förstår du. Hela dagens resa bestod av mycket vatten. Det ösregnade och bilen hade inga väggar, men vi hade ponchos så vi klarade oss utan att bli alltför blöta. Vi hade med picknicklunch som vi åt under tak vid Mababegaten till Chobe National Park Savuti. Savuti är ligger i södra delen av Chobe National Park. Med tanke på att det hade regnat i flera dagar låg stora delar av vägen under vatten. Vi har aldrig varit med om något liknande, vi åkte igenom den ena stora vattenpölen efter den andra. Vi kände oss lättade när vi äntligen kom fram till campen och satte på oss varma kläder. Det kändes lite som att komma hem när vi kom till samma tält men på en ny plats. När vi satt vid lägerelden hörde vi lejon ryta, vår guide berättade att det inte var mycket längre bort  än någon kilometer. Den kvällen var det minst sagt spännande att gå och lägga sig.

Dag 12: Savuti
En ny morgon med nya möjligheter. Denna morgon kunde vi följa vår planering och komma ut på morgonsafari. Vår guide fick syn på lejonspår i sanden och genom att följa spåret kom vi rakt mot en lejonhanne på vägen, bakom honom fanns ytterligare en lejoninna och en äldre lejonhanne med nästan svart man. Det blev ett fint möte med lejonkungen. Det är svårt att beskriva känslan som infinner sig när man är bara någon meter från dessa mäktiga och kraftfulla djur. Vår gamedrive fortsatte och vi njöt av soligt väder och vacker natur. Savutis orörda ekosystem är otroligt vackert, och bjuder på ett varierat landskap; savann, öken, kullar och våtmark vilket gör upplevelsen väldigt unik. Vi fick några timmars vila och lek på campen, barnen körde runt på sina motorcyklar och grävde. Sedan gav vi oss ut på eftermiddagssafari. Vår guide berättade att lejonen i Savuti är kända för att jaga stora byten såsom elefanter, bufflar och giraffer. Det var något som vi även fick se med egna ögon, vid ett vattenhål mötte vi en stor lejonfamilj och en dödad elefant. När vi kom dit var det lejonhannen som åt på elefanten, men så småningom när han var nöjd tog lejoninnorna och ungarna över. Ola var helt tagen av att titta på lejonungarna och ville inte åka därifrån. Vi lämnade dem för en kort stund när guiden hade fått syn på vildhundar men lovade Ola att vi skulle åka tillbaka till lejonen. Vi lyckades se elva vildhundar men de hade bråttom vidare. När vi alla var nöjda med att se på lejonen åkte tillbaka till vår camp.

Dag 13: Mwandi View Lodge
Efter fyra nätters tältcamping i vildmarken åkte vi till Mwandi view Lodge för lite uppfräschning och för att dela upp en annars väldigt lång bilresa. Vi fick möjlighet att bada i pool och duscha. Det var bekvämt såklart, men vi saknade ändå vårt mobila hem lite grann.

Dag 14: Chobe Nationalpark
Efter frukost packade vi vår jeep och påbörjade vår resa mot vår mobila camp som låg i norra delen av Chobe Nationalpark. Detta område kallas ofta för Chobe Riverfront, precis som namnet avslöjar rinner Chobe River här. Floden är ett viktig och förser hela området med vatten. Särskilt under torrperioden söker sig stora hjordar av elefanter och bufflar till flodbädden. Med tanke på sitt rika djurliv och att området är lättillgänglig är ett också den mest besökta delen av Chobe National Park. Safari i norra delen av Chobe Nationalpark går utmärkt att kombinera med några dagar vid Victoriafallen. Framme vid campen inkvarterade vi oss innan det var dags för lunch. Det var en av de varmare dagarna under vår safari och vi sökte oss alla till skuggan. Barnen grävde stora gropar i sanden och umgicks med kocken och hans medhjälpare och såg hur de förberedde mat över öppen eld. Vi åkte ut på en sen eftermiddagssafari. Chobe är känt för att vara den park med störst elefanthjordar i Afrika. Det fick vi även uppleva, det kändes som att vi såg en elefant bakom varje buske. Vi avslutade dagen med middag framför brasan.

Dag 15: Chobe Nationalpark
05.30 ringde klockan och vi gjorde oss iordning för en tidig safari. Under natten hade vi hört lejon ryta, inte långt ifrån vårt läger. Vi lyckades hitta deras fotspår men tyvärr hade lejonen hunnit ge sig iväg in i bushen där vi inte kunde se dem. Istället fick vi ett intressant möte med en enorm babiangrupp. Barnen tyckte det var väldigt kul att kolla på babianerna och deras aktiviteter. De minsta babianerna diade och blev burna av sina mammor. De lite större ungarna busade med varandra och brottades runt i sanden. De stora gick runt och plockade loppor från varandras päls. Vi kom tillbaka till campen och åt en sen frukost och spenderade dagen på campen. Vi åkte ut på eftermiddagssafari och elefanterna stod för underhållningen. Vi såg en elefanthjord gå ner till floden för att bada.

Dag 16: Chobe Nationalpark - Kasane
Efter sista natten i tält vaknade vi tidigt för att köra till Kasane. Vi körde utmed Chobe river och såg både bufflar och flodhästar längs med flodbädden. När vi hade kört ut ur Chobe Nationalpark var vi bara några kilometer från Kasane. Kasane är en stad som ligger vid Afrikas ”four corners”; där fyra länder nästan möts; Botswana, Namibia, Zambia och Zimbabwe. Det gör Kasane till en safarihub och med utgångspunkt från Kasane går det att göra många olika safariupplägg. I Kasane tog vi på nytt covidtest inför resan till Zimbabwe. På eftermiddagen åkte vi på en båttur i Chobe river. Vi gick ombord på båten i Kasane och efter bara en liten stund åkte vi in i nationalparken via floden. Det var en annorlunda upplevelse, vi fick ett nära möte med en badande elefant. Det var nytt för oss att se elefanter simma. Det finns en ö i floden och även bufflar simmar dit från fastlandet för att kunna beta i lugn och ro utan att riskera att bli lejonmat. Vi såg många flodhästar och vackra fåglar.

Prenumerera på inspiration och resenyheter

Dröm dig bort med vårt populära nyhetsbrev, fullmatat med inspiration och restips inför ditt nästa stora äventyr.

Tack!

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev.