Starta din resa Mina sidor
Reseberättelse

Ida: Safari Södra Tanzania & Zanzibar

Jag står på Landvetter med två av mina närmsta vänner. Vi är redo för nya äventyr, redo att resa till Tanzania, Afrika och safarins moder. Drygt ett dygn senare landar vi i Dar Es Salaam och värmen slår emot oss fast att det är tidigt på morgonen. Vi fyller minibussen som står parkerad och reserverad för vårt gäng och redan här börjar äventyret. I Tanzania är allt annorlunda. Här är vägarna mindre, naturen kalare och människorna glada, men framförallt är här allt mer färgglatt. Kanske var det detta som fick mig att trivas i Tanzania. Känslan av att allt är nytt, annorlunda, kontrastfullt.

Vi börjar vår resa i Tanzania med safari i Selous. Vi är ute i bushen på safari, knäpptysta och ständigt på vår vakt redo för att spana efter djur, stora som små. Håret fladdrar i vinden när vi kör på de krokiga vägarna och vi får ständigt huka oss för att inte riva upp armarna på alla grenar som sticker ut från träden över jeppens tak, som vi fällt upp för bästa möjliga safarikänsla. Vem vet vad som väntar runt nästa krök, kanske är det en elefant på väg till vattenhålet för att dricka, ett lejon som söker skugga under ett Baoababträd eller en impala som visar upp sin rena päls i det fina ljuset. Det gäller att ha tålamod, den främsta ingrediensen för en lyckad safaritur. Tillbaka på campet, trötta och lite små sotiga efter en dag i bushen väntar en god middag tillagad och serverad av våra privata kockar. Det smakar utsökt. Kanske är det omgivningen, naturen, landet och människorna som bidrar till denna sagolika smakupplevelsen. Mörkret kryper sakta in på oss och det är dags att lämna tomrum till morgondagen. Nätterna spenderar vi i tält alldeles intill floden med hyenor och flodhästar som fritt vandrar omkring i natten och håller oss vakna med en touch av både nyfikenhet och oro. Det är spännande. Lite nervöst. Men otroligt fascinerande.

Morgonen därpå fortsätter vår resa i Tanzania, jag vaknar utvilad och redo för vad dagen har att erbjuda. Varje dag är en ny dag full av upplevelser, äventyr och intryck. Vi sätter oss i små båtar och glider sakta ut i floden. Vi inkräktar just nu på flodhästarnas revir och man kan snabbt se hur spänningen och nervositeten stiger. Afrikas farligaste djur är inom räckvidd och man kan inte annat än att bli hänförd. Vi förtöjer båtarna och hoppar iland på en sandbank där vi blir bjudna på kall öl samtidigt som vi ser solen gå ned bakom träden. Omgiven av fina människor, med en värme som slår emot en och ett fantastiskt landskap så långt ögat kan nå blir jag stolt över mig själv. Stolt att jag tog beslutet att följa med. Stolt att jag alltid har denna resa att se tillbaka på.

Efter några innehållsrika och mirakulösa dagar ute i naturen med safari sätter vi kurs tillbaka mot Dar Es Salaam. Vi fortsätter vår resa i Tanzania på paradisön, Zanzibar. Vi byter ut dammkorn mot vita sandstränder och tält mot lyxhotell. Vi blir glatt välkomnande med varma handdukar och får för första gången på flera dagar känna på riktig renlighet. Vi möts av havsbris och gröna palmer och känner hur den varma sanden mjuknar under fötterna. Här är mer liv och mer aktiviteter.

Vi byter snabbt om till badkläder, redo att tvätta bort safari-dammet som klamrat sig fast i huden, och beger oss ned till havet. Vi stannar upp, förbryllade över vattennivå som nu dragit sig bort flera meter om inte kilometer ut från strandkanten. Det är lågvatten och där vattnet tidigare varit och täckt havsbotten ser vi korallrev i mängder. Det är färgglatt. Det är enastående. Det erbjuds korallrevspromenader och vi ger oss iväg ut på den nu hala och skarpa botten. Fötterna är ovana med det vassa underlaget och det är svårt att ta sig fram. Här är fullt av koraller och då och då kan man skymta färgglada småfiskar som simmar förbi. Guiden ber oss snällt att se upp vart vi sätter fötterna då det vimlar av sjöborrar på botten. Han plockar försiktigt upp en sjöborre som om det vore en kokosnöt och man undrar om han har händer av stål. Han berättar att de inte är farliga så länge man är försiktig och placerar sedan sjöborren mjukt i min handflata. Det känns klibbigt, lite vasst och man kan både känna och se hur den rör på sig. Jag doppar varsamt ner den i vattnet igen och vi tackar för den trevliga promenaden.

“Vår resa i Tanzania har levererat och gett mig minnen för livet. Här har jag trivts, mått bra, haft kul och utforskat. Den fantastiska maten, det färgglada folket och det genuina djurlivet har varit med och bidragit till resans skönhet. Den växande känslan att inte ha full kontroll och inte veta vad som lurar bakom nästa hörn är vad som gör det hela så spännande. Kontrasterna att en dag iaktta krokodiler som ligger på lur i väntan på mat och nästa dag ligga i en solstol och höra vågorna skvalpa in mot land är oslagbara. Man får helt enkelt det bästa utav två världar! ”

Ida

Vi hoppar snabbt i poolen för att svalka oss och beger oss sedan till våra rum för att göra oss middagsfina. Vi bor på 5-stjärniga Breezes Resort & Spa och blir minst sagt bortskämda med fantastisk service, god mat och rymliga rum. Kvällarna är ljuva och vi iakttar solens nedgång i horisonten med ett leende på våra läppar.

Restaurangen är fylld av turister från olika nationaliteter, vi slår oss ned vid bordet. ”What would you like to drink” frågar personalen innan vi ens har hunnit titta på dryckesmenyn och beställer något vi känner igen i all hast. Vi blir serverad en enastående soppa till förrätt och får sedan undersöka vad buffén har att erbjuda. Det är fint upplagt i stora vita fat och man vågar nästan inte ta sig för att hugga in på maten. Här finns fisk, skaldjur, kött, pasta och frukt och grönt i mängder. Mätta och belåtna beger vi oss ned till stranden återigen, denna gång är vattennivån tillbaka och vi svalkar av våra fötter i det härliga vattnet. Mörkret har infunnit sig och den fina stjärnklara himlen lyser upp stranden. Vi skymtar strandkrabbor som springer omkring i den finkorniga sanden och försöker försiktigt ta oss tillbaka till hotellet utan att trampa på de små liven. En sån dag. En sån kväll. En sån resa.

Vår resa i Tanzania erbjuder många härliga upplevelser. Aktiviteterna på Zanzibar är många, dykning och delfinsafari var bara några av flera alternativ som vi nappade på. Tidigt på morgonen begav vi oss, ett gäng på fem, iväg för att fånga dagen och se delfiner i det vilda. För mig var det en minst sagt nervkittlande morgon då det länge varit en dröm att få se delfiner i sitt naturliga habitat. Vi hoppade in i minibussen som tog oss några kilometer bort till en fin och lång sandstrand. Solen hade precis gått upp och himlen fylldes av ett fint morgonljus. Vi hämtade ut vår snorkelutrustning och hoppade sedan ombord på båten som tog oss ut i det klarblå vattnet. Vågorna slog mot båten och vi blev snabbt blöta, solen sken varmt och vi torkade lika snabbt. Väl ute på öppet hav tog det inte många minuter innan vi såg dem, där var dem. Lika fina och lekfulla som man sett på tv och djurparker. Men nu i det vilda, i sitt verkliga habitat. Helt otroligt. Vi satt alla trollbundna och förtjusta när guiden oväntat skrek ”Jump!”. Vi tog snabbt på oss cyklopen och hoppade i på kommando. Helt plötsligt är vi alla fem i vattnet bara några hundra meter ifrån delfinerna. Även om vi inte hann se speciellt mycket av dem väl under vattenytan var det hela spänningen och dramatiken runt det hela som gjorde det till en mycket lyckad utflykt. Äntligen kan man bocka av en sak ifrån sin bucketlist. Att set en delfin i det vilda, check!. Innan vi begav oss tillbaka till stranden stannade vi till för att snorkla vid ett korallrev. Vi plaskade runt i vattnet ett bra tag och såg många fina havsdjur och koraller. Mätta och belåtna på snorkling styrde vi tillbaka till stranden där en god pannkaksfrukost väntade med fin havsutsikt. Väl tillbaka på hotellet väntade sedan en dag fri för egna påhitt. Dagen spenderades med allt ifrån sol och bad till volleyboll och goda drinkar. Palmerna dansade i vinden, sanden värmde mellan tårna och poolen svalkade alldeles lagom.

Morgonen därpå utvilade efter veckans många intryck överraskades vi med en magisk frukost på stranden. Fruktfat, färskpressad juice, och croissanter står uppdukat på vita dukar och runt omkring ligger färgglada kuddar. Vi slår oss ned på kuddarna förvånade och förtrollade över den fina överraskningen. Vi tar för oss av alla godsaker och njuter av vår fina frukostview. Aldrig förr har frukost smakat så gott som i detta nu. Vi avslutar vår vistelse i Zanzibar på topp och tar oss tillbaka mot flygplatsen för att åter sätta vår fot på fastlandet. Väl framme i Dar Es Salaam väntar några långa och sena timmar innan det är dags att flyga tillbaka mot Sverige. Vi fördriver tid med en god sista gemensam middag och försöker sedan få några minuters sömn för att orka med ytterligare en flygning.

Resor till Tanzania

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Safari Serengeti & Mafia Island

fr. 59 900,- /person

14 dagar | Bröllopsresor

Bröllopsresa Tanzania & Zanzibar

fr. 47 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Bröllopsresor

Bröllopsresa Ngorongorokratern, Serengeti & Zanzibar

fr. 59 900,- /person

15 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

The Big Six

fr. 49 900,- /person

13 dagar | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Familjesafari Tanzania & Zanzibar

fr. 44 900,- /person

15 dagar | Big five-safari | Safari med sol och bad | Äventyrsresor | Off The Beaten Track

Det oupptäckta Tanzania

fr. 59 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Migrationssafari

Det bästa av Tanzania & Zanzibar

fr. 150 000,- /person

17 dagar | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad | Julresor | Off The Beaten Track

Massajland, Safari & Zanzibar

fr. 49 900,- /person

Julen 2024: Massajland, Safari & Zanzibar

12 dagar | Familjeresor | Safari med sol och bad | Off The Beaten Track

Safari Nyerere Nationalpark & Zanzibar

fr. 34 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Familjeresor | Safari med sol och bad

Generationsresa Tanzania & Zanzibar

8 dagar | Företagsresor

Kick-off Tanzania

fr. 34 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Safari Serengeti & Zanzibar

fr. 54 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Ngorongoro, Serengeti & Zanzibar

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Ngorongoro, Serengeti & Zanzibar

fr. 39 900,- /person

19 dagar | Äventyrsresor | Bergsbestigning | Gruppresor

Machamerutten, Safari och Zanzibar

fr. 47 900,- /person

14 dagar | Äventyrsresor | Bergsbestigning | Gruppresor

Machamerutten & Safari

fr. 40 900,- /person

18 dagar | Äventyrsresor | Bergsbestigning

Marangurutten, Safari & Zanzibar

fr. 44 900,- /person

12 dagar | Safari med sol och bad | Vandringssafari | Off The Beaten Track

Safari Ruaha & Mafia Island

fr. 39 900,- /person

12 dagar | Familjeresor | Safari med sol och bad | Off The Beaten Track

Safari Nyerere National Park & Mafia Island

fr. 34 900,- /person

12 dagar | Big five-safari | Safari med sol och bad | Off The Beaten Track

Expedition Tanzania & Pemba Island

fr. 59 900,- /person

12 dagar | Big five-safari | Äventyrsresor | Off The Beaten Track

Stora Tanzaniaresan

fr. 44 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Exklusiv Safari Tanzania & Zanzibar

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Tanzania & Zanzibar

fr. 29 900,- /person

Safari Serengeti & Zanzibar

fr. 37 900,- /person

13 dagar | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad

Familjesafari Tanzania & Zanzibar

fr. 26 900,- /person

Prenumerera på inspiration och resenyheter

Dröm dig bort med vårt populära nyhetsbrev, fullmatat med inspiration och restips inför ditt nästa stora äventyr.

Tack!

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev.