Att Bestiga Kilimanjaro

Kilimanjaroguide

Kilimanjaro National Park 
Kilimanjaro är Afrikas högsta berg och världens högsta fristående berg. Berget räknas till ett av Tanzanias viktigaste landmärken och är en eftertraktad destination för turister. Rutterna på Kilimanjaro är framtagna av Kilimanjaro National Park Authority som också har hand om alla rutter och camper. Rutterna på Kilimanjaro är Machame, Marangu, Shira, Lemosho, Umbwe och Rongai samt Mweka som kan användas vid nedstigning. Många anser att Machame rutten erbjuder den vackraste vandringen upp mot toppen, Machame rutten kan bestigas på antingen 6 eller 7 dagar. Medan Marangu rutten är den enda rutt där man bor i stugor under bestigningen. 

Kilimanjaroprogram
Safariresor.se arrangerar framförallt privata bestigningar Kilimanjaro, detta innebär att ni har privat huvudguide, privat kock och ett team med bärare som finns till för att göra er bestigning så bra som möjligt. Våra program lämpar sig väl för vänner, familj eller företag som önskar ett skräddarsytt program och arrangeras för 1 – 20 personer. Alla våra guider är certifierade av Tanzanias parkmyndighet TANAPA vilket också är ett krav för att få vara guide på Kilimanjaro. Våra Kilimanjaroprogram är utformade för bästa möjliga upplevelse av berget.

Kilimanjaro Uhuru Peak

Måltider på Kilimanjaro
Under er bestigning ingår alla måltider på berget. Ni har en privat kock under hela er vandring. Vi har genom åren tagit fram en meny som tillfredsställer energibehovet och maten är god och välsmakande. Första dagen på berget får ni 3 liter flaskvatten var. Resten av bestigningen är vatten tillgängligt efter behov vid alla camper. Kom ihåg att du behöver dricka mycket, glöm inte att fylla på din vattenflaska där vatten finns att tillgå. Vattnet hämtas från närliggande fjällbäckar, kokas för att sedan vara säkert att dricka. Om du har problem med att dricka råvatten, blanda gärna med smaksatt pulver.

Rutter på Kilimanjaro
Safariresor.se erbjuder alla rutter på Kilimanjaro. Man kan säga att det i huvudsak finns två typer av rutter på berget. Om ni bestiger Kilimanjaro via Marangurutten så övernattar ni i små stugor som ni delar med andra bestigare på berget. Om ni väljer att bestiga via någon av de andra rutterna som är Machame, Rongai, Lemosho och Umbwe så övernattar ni istället i ett eget tre - mannatält. För er som planerar att bestiga Kilimanjaro via Marangu rutten, där ni bor i stugor, är det viktigt att vara ute i god tid då det händer att stugorna blir fullbokade, detta gäller särskilt om man planerar att resa över jul och nyår. Om ni planerar att bestiga Kilimanjaro via Machame, Rongai eller Lemosho så är det möjligt att boka nära inpå avresa, då ni på dessa rutter bor i tält. Men för att ni ska hinna träna och förbereda er mentalt finns det en fördel att vara ute i god tid oavsett vilken rutt ni går. Ni väljer själva vilken rutt ni vill använda för er bestigning samt hur många nätter ni önskar vara på berget. Alla rutter erbjuder möjlighet till acklimatiseringsdygn.
 

Karta-Kilimanjaro

Kort sammanfatning av rutterna på Kilimanjaro
Machame ”Wiskey Route”, ni bor i tält, fina vyer, 6-7 dagar
Marangu ”Coca Cola Route”, ni bort i stugor 5-6 dagar
Rongai Nordvästra rutten 6 - 7 dagar
Lemosho Längsta rutten 6 – 9 dagar
Umbwe Brant stigning 6-7 dagar
Shira 6  - 7 dagar
Mweka används för nedstigning och är ”enkelriktad”

Naturen på Kilimanjaro
Kilimanjaro erbjuder fantastiska naturupplevelser. Under en bestigning vandrar ni genom bergets alla vegetationszoner, även klimatet varierar stort. Under den första dagen när ni vandrar genom regnskogen finns det möjlighet att få se och höra colobusapor och blå apor, det är inte heller ovanligt att se olika fågelarter. Vid vissa delar av Kilimanjaros fot lever även elefanter och bufflar, även om man som bestigare aldrig ser dessa djur. När man når en höjd på drygt 3 000 m ö h så når man trädgränsen, redan under andra dagen lämnar man skogspartierna och går in en ny typ av vegetation, ett buskigt landskap som sedan växlar om till lågväxande fauna. I takt med att man kommer upp på högre höjd så försvinner djurlivet nästan helt, även om det finns några finkar som anpassat sig och klarar sig på 4 000 m ö h. Kilimanjaro är också känt för sina stora svarta korpar, dessa fåglar kan ni få se hela vägen upp till 5 000 m ö h. Även kameleonter har möjlighet att överleva och leva på hög höjd, dessa har synts till kring 4 000 meters höjd. När man befinner sig över 4 000 m ö h så har vegetationen förändrats markant. Nu är det klippterräng, vulkanaska, sand och endast några få växter överlever. Väl uppe på 5 000 m ö h är det inte några växter som överlever, när man sedan kommer upp på 5 500 m ö h förändras Kilimanjaros landskap igen. Kilimanjaros toppglaciärer breder ut sig över den svarta vulkanaskan. Naturen och vegetationen på Kilimanjaro är fängslande och fascinerande. Det är en häftig upplevelse att passera alla klimatzoner och få följa bergetsskiftningar.

Machamerutten

Väder på Kilimanjaro
I Tanzania är det sommar hela året med avbrott för den stora regnperioden. Man kan bestiga Kilimanjaro året runt, men man bör undvika den stora regnperioden som burkar infinna sig slutet av mars till början av juni. April och maj är månader som man absolut ska undvika. Berget är under dessa månader ofta täckt av moln och de tunga regnen gör att vandringslederna blir leriga och det är svårt att hålla sig torr. I november infaller den lilla regnperioden vilket innebär att det vanligtvis bara är lättare regn, men detta brukar inte vara ett hinder för att bestiga berget. Man brukar säga att den bästa tiden för att bestiga Kilimanjaro är mellan juli – oktober. Under dessa månader är himlen ofta blå, och det finns goda chanser till en fantastisk utsikt från toppen, dessutom är vandringslederna torra. Jul och nyårshelgen är det ofta många vandrare på berget med tanke på julledighet. Man har i regel inte samma möjlighet till vacker utsikt som under höstmånaderna. Även månaderna januari – mars brukar ge bra förutsättningar för en härlig och lyckad bestigning. Det går aldrig att veta i förväg hur vädret kommer att vara, det växlar snabbt mellan regn och sol. Alla våra bestigningar utgår från Moshi, staden ligger vid foten av Kilimanjaro där ligger temperaturen på mellan 20-28 grader året runt. Moshi som ligger på cirka 1200 meters höjd.

Kilimanjaro - en tuff utmaning
Att bestiga Kilimanjaro innebär att man befinner sig på nästan 6 000 m ö h. Det är inte någon lätt utmaning och det är viktigt att vara medveten om att det är en stor prestation och en tuff utmaning. Det krävs inte någon teknisk klättring, alla rutter är vandringsrutter. Istället krävs god fysik, starkt psyke, motivation och gott humör. Teamet på plats finns till för att hjälpa er. De Tanzanianska myndigheterna har en åldersgräns på 10 år för att få bestiga Kilimanjaro. Som förälder får du göra en egen värdering om ni tycker att det är lämpligt att bestiga Kilimanjaro med ert barn. Om det skulle vara så att ni behöver avbryta bestigningen så behöver barn mellan 10-18 år följas av målsman.

Vandringen är ansträngande men man behöver inte vara elitidrottare för att klara av den fysiska utmaningen. Om man har en god grundfysik och väderförhållandena är bra så har man stor chans att nå Uhuru Peak - 5 895 m ö h. Dagsetapperna mot toppen varierar mellan 4 – 13 km vilket kanske inte låter så tufft, men glöm då inte att ni under en dagsvandring lägger drygt 1 000 höjdmeter bakom er med reducerat syre i luften. På väg mot toppen får man räkna med att dagsetapper mellan 5 - 8 timmars vandring. Den sista vandringen mot toppen är mycket påfrestande för både kropp och psyke, vandringen tar mellan 12 – 17 timmar. När man bestiger Kilimanjaro är det viktigt att göra det i ett lugnt tempo, gå långsamt, ett steg i taget och man kommer närmre toppen. Era guider på Kilimanjaro kommer vara tydliga med detta och hjälper er att hålla tempot nere. Alla som bestiger Kilimanjaro lär sig swahiliorden pole pole, vilket betyder långsamt långsamt. Om man går för fort ökar risken för att drabbas av höjdsjuka, det är viktigt att kroppen hinner anpassa sig till höjden och att man regelbundet tar pauser.

Det stora hindret för er att nå Uhuru Peak är höjden. Hur ni påverkas av den höga höjden kan vara avgörande för om ni når toppen. De första dagarna märker man inte av höjden särskilt mycket, men ganska snabbt är man uppe på 3 000 m ö h och då dröjer det inte länge innan många märker höjdens påverkan.

Toppafrikas team på Uhuru Peak

När man når baslägren Barafu Huts eller Kibo Huts som ligger ca 4 600 m ö h är det vanligt att de flesta känner hur den höga höjden utgör en påverkan på kroppen. Det är nu den tuffa utmaningen väntar, den svåraste och jobbigaste etappen är toppbestigningen den sista vandringen mot Uhuru Peak. Vandringen mot toppen börjar strax efter midnatt, det är kallt och ibland blåsigt och snöigt. Temperaturen ligger vanligtvis på drygt minus 10 grader men det kan vara ännu kallare. För att nå Uhuru Peak krävs det en vandring på 6-8 timmar i brant uppförsbacke. När man befinner sig över 5 000 m ö h är det få som inte känner av höjdsjuka. Vanliga symtom är trötthet, illamående & aptitlöshet symptom som inte är farliga men man ska också vara observant och lyssna på kroppen. Vandringen mot toppen fortsätter och den glädje och lycka som infinner sig på toppen av Kilimanjaro är obeskrivlig. Allt slit och all möda brukar vara som bortblåst. Därefter påbörjar man vandringen ner för berget, känslan avatt få ta en varm dusch på hotellet efter avslutad bestigning är ofta efterlängtad vid denna tidpunkt.

Hög höjd och höjdsjuka
Vid hög höjd sjunker lufttrycket och syrenivån i luften, en tumregel är att lufttrycket sjunker med ca 10% för varje 1 000 m höjdmeter. Det leder till att lufttrycket på Uhuru Peak är 40 -50 % lägre än vid havsytan. När man andas så får man i sig nästan häften så mycket syre som om när man befinner sig på havsnivå. För kroppen så innebär det att det blir jobbigare att andas och att fylla syrebehovet. Om kroppen inte hinner anpassa sig till det låga lufttrycket drabbas man av höjdsjuka. Höjdsjuka, också förkortat AMS (Altitude Mountain Sickness), brukar man dela in i tre olika nivåer: mild, måttlig och svår. Nästan alla som bestiger Kilimanjaro känner symtom av mild eller måttlig höjdsjuka. Att man känner av den höga höjden innebär inte att man måste avbryta sin vandring mot toppen, men det är viktigt att gå långsamt och att ta regelbundna pauser för att inte slösa energi och för att hjälpa kroppen att återhämta sig. Det är viktigt att vara observant på sitt tillstånd och mående, mild och måttlig höjdsjuka kan övergå till svår höjdsjuka vilket är ett allvarligt tillstånd. Om detta skulle inträffa är det viktigt att lyssna på kroppen och avbryta bestigningen och vandra ner för berget mot lägre höjd.

Kroppens alla muskler och organ är beroende av syre för att fungera. Skulle det vara så att hjärnan utsätts för syrebrist på hög höjd kan detta leta till allvarliga konsekvenser. När man befinner sig på hög höjd så anpassar sig kroppen automatiskt till omgivningen. Man börjar andas både djupare och snabbare för att öka hjärtfrekvensen och syretillförseln till blodet ökar. När man befunnit sig på hög höjd några dagar börjar även blodet att bli tjockare detta med tanke på att det bildats fler röda blodkroppar. Eftersom bestigningar av Kilimanjaro är relativt korta kan detta kan leda till att kroppen inte hinner anpassa sig. Alla som tar sig upp för berget är olika, alla individer har olika lätt för sig att anpassa sig till den höga höjden samt anpassar sig olika snabbt.

Följande symtom kännetecknar mild höjdsjuka; tung och bultande huvudvärk, illamående och orkeslöshet. Aptitnedsättning och sömnsvårigheter är även vanligt. Det kan vara effektivt att använda sig av vanliga huvudvärkstabletter men måttligt för att inte dölja signaler om att tillståndet förvärras.

Drabbas man av måttlig AMS brukar illamåendet leda till kräkningar. Det är inte ovanligt att kräkas en eller några gånger under vandringen upp mot Uhuru Peak, men det är inget att oroa sig över. Man måste dock hålla måttlig AMS under uppsikt så att tillståndet inte förvärras och leder till svår AMS. Även med många pauser är det svårt att få ner den snabba andningen, men med längre pauser och fler pauser kan kroppen återhämta sig. Ataxi kallas det tillstånd man kan drabbas av vid svår AMS; då påverkas balanssinnet och man ramlar lätt. Har man uppenbara problem med balansen kan man misstänka att man drabbats av svår AMS. Vid svår AMS är det vanligt att börjar prata sluddrigt, att man pratar osammanhängande, beter sig mentalt snurrig, hostar blod och att man har svårt att hålla sig vaken. Det och är också vanligt med en puls på över 130 / minuten som inte går ner över tid.  Även blåfärgade läppar och ansikte är vanliga tecken på svår AMS.

Vid svår AMS finns det som läkarna kallar High Altitude Cerebral Oedema och High Altitude Pulmonary Oedema. Om man drabbas av svår AMS HACO / HAPO är det livsviktigt att avbryta vandringen direkt, genom att ta sig till lägre höjd kan kroppen återhämta sig.

Acklimatisering på Kilimanajro
Man kan välja att lägga till en acklimatiseringsdag på Kilimanjaro, vilket innebär att man har ett extra dygn på på berget. Detta för att vänja kroppen vid den höga höjden och hjälpa kroppen till att anpassa sig till den höjden. Under acklimatiseringsdygnet går man upp på högre höjd för att sedan vandra ner igen och sova innan man börjar toppturen på Uhuru Peak. Även kallat ”Walk high and sleep low”. Med vår erfarenhet ser vi att en vandring på 6 dagar på Kilimanjaro brukar fungera bra för de flesta bestigare. En 6 dagars tur på Kilimanjaro skapar i regel bra förutsättningar för att nå toppen och kroppen brukar hinna anpassa sig till den höga höjden. Vill man lägga till ett extra dygn på Kilimanjaro är detta fullt möjligt.

Det är i regel inte farligt att bestiga Kilimanjaro. Vårt team på Kilimanjaro finns där för att hjälpa er, våra certifierade guider har lång erfarenhet av att bestiga Kilimanjaro, men är inte utbildade sjukvårdspersonal. Er huvudguide finns där för att hjälpa er om problem uppstår, denne har även stor erfarenhet av de vanligaste medicinska situationerna som uppkommer, såsom höjdsjuka. Det är viktigt att du meddelar din guide om hur du mår och hur du upplever dina symtom. Du har själv yttersta ansvaret för din hälsa. Varje deltagare ska ha med sig ”första hjälpen” utrustning och nödvändig medicin. Om man skulle välja att avbryta så går deltagaren oftast ned för egen maskin men följs ner av guide och bärare. Bår kan användas vid benbrott eller annan orsak som gör att bår är nödvändigt. Helikopter kan också tillkallas om det skulle behövas. Vi använder oss inte av syrgas. Turen ska avbrytas innan det uppstår ett behov för syrgas. I samråd med huvudguiden har du ett personligt ansvar att avbryta bestigningen. Huvudguiden kan också avbryta din bestigning om han menar att det är oförsvarligt att låta dig fortsätta. Hans bedömning grundar sig stor erfarenhet om både berget och vanliga symptom och du måste respektera detta beslut.

Rongai-kilimanjaro

Packning inför Kilimanjarobestigningen
Förberedeslse är vid långa vandringar av denna typen avgörande. Förbered dig mentalt och fysiskt med långa vandringar ute i skog och mark. Vandra i branta områden med stavar och använd gärna stavar på Kilimanjaro detta avlastar belastningen på knä och höft. Löpning hjälper er att få upp er grundkondition. Om ni har en bra grundkondition och är van vid friluftslivet så ökar ni era chanser till en bättre upplevelse. Safariresor.se står för tält på berget, kokt fjällvatten och måltider. Under er bestigning bär ni själva er dagryggsäck på 35-50 liter och den ska väga max 5-6 kilo, där har ni er personliga utrustning för dagen, vatten, klädesombyte, plåster, värktablett mm. De tanzaniska myndigheterna har satt en gräns på vad bärarna får bära och Safariresor.se har satt en gräns på att deltagarens bagage inte ska överstiga 15 kg per person. Erfarenhetsmässigt räcker detta gott och väl för att få med sig kläder och personlig packning för bestigningen. För att få förståelse för hur man ska tänka gällande utrustning och kläder kan man utgå från hur man klär sig inför en fjällvandring mellan stugor i norra Sverige. En smidig dagsryggsäck som rymmer 35-50 liter. Ryggsäcken ska innehålla, vatten, ”första hjälpen” väska , klädesombyte, och lite picknickmat lagat av kocken.

Bärarna bär er övriga packning och tälten mm. När ni kommer fram till campen är allt färdigt för er. Under bestigningen ska man utgå från flerlagersprincipen. Genom att ha flera lager kläder, kan man ta av sig ett lager i taget om det skulle behövas. Kläderna som sitter närmast kroppen ska vara torra. Det är viktigt att man har bra vandringskängor inför sin bestigning. Ett vanligt rmisstag är att köpa nya kängor precis innan, detta är inget fel i sig men var noga med att använda kängorna ordentligt så att de är ingångna för att undvika skavsår. Att drabbas av skavsår är ingen rolig start på en bestigning, även om det idag finns väldigt bra skavsårsplåster. Kängorna ska vara stabila och vattentäta, men det finns inget behov för kängor med högt skaft. Det kan vara skönt att ha med sig ett par gympaskor under vandringen för ombyte väl framme på campen. Ni behöver inte ta med eget tält, Safariresor.se tillhandahåller tält vid bestigningen. Ni har själva ansvar för att ta med liggunderlag, sovsäck och vandringsstavar.

Försäkring
Som resenär hos Safariresor.se är ni vid bestigning av Kilimanjaro själv ansvarig att teckna en fullgod reseförsäkring. Kontakta ert försäkringsbolag och berätta för dem att ni avser att bestiga Kilimanjaro, be dem om hjälp att teckna rätt försäkring. 

Tillbaka