Starta din resa Mina sidor
Reseberättelse

Sara: Safari Samburu och Mombasa

Den afrikanska värmen och en strålande sol mötte mig så fort jag steg ur flygplanet i Nairobi. Så underbart! Efter en lång flygresa så var vi äntligen framme och jag såg med spänning fram emot nästkommande 2 veckor som jag och mina föräldrar skulle spendera i Kenya.

Vi blev välkomnade på flygplatsen av vår guide John, ett sånt härligt bemötande! Därefter kördes vi till hotellet där vi skulle bo kommande natt. Väl framme installerade vi oss och tillsammans med John satte vi oss i trädgården och gick igenom vår safariresa, så spännande!

På grund av regn fastnade vår safaribil i leran, det var bara att hoppa ur och försöka knuffa på så gott det gick. Det slutade med att ett par vakter från hotellet (som lyckligt nog inte låg allt för långt ifrån) fick komma och bogsera vårt fordon, efter mycket slit och försök så lyckades de till slut komma upp ur leran. Ett riktigt äventyr helt enkelt :) När vi kom fram möttes vi av supertrevlig personal och trots att lunchtiden egentligen var över sedan länge så bjöd de oss på utsökt och mycket efterlängtad mat! Vi kände oss verkligen välkomna!

Innan vår första safari samma eftermiddag vilade vi på våra rum och det var riktigt skönt! Jag hoppade även in i lodgens pool en snabbis och tog mig ett svalkande bad. Därefter började vår eftermiddagssafari,  vår första game drive i Samburu, vilket landskap och vilket djurliv! Vår guide John var så duktig och han kunde verkligen allt om alla de djur vi såg!

“Det är alltid kul när man har möjlighet att få se de vilda djuren från sitt boende.”

Olivia Imberg

Vi fick uppleva fantastisk safari i Samburu, Kenya är verkligen ett spännande land!I Samburu såg vi hundratals elefanter, bockar, antiloper och många andra djur! Fåglar i alla möjliga färger och arter och vi fick även att se grevyzebror och nätgiraffer som är speciella och nästan bara bara lever i just Samburu! Vi hade även turen att få se massor av Lejon!

Alldeles intill vår safarilodge låg det ett vattenhål dit djuren kom varje kväll för att dricka. Med syrsorna som bakgrundsmusik och vattenhålet som utsikt kunde vi i lugnan ro äta den goda middagen som serverades på terrassen alldeles intill. Det var verkligen idylliskt!

Ett par dagar senare, efter många häftiga upplevelser och med en kamera full av hundratal bilder ( hett tips: ha med ett minneskort till kameran så de får plats!) så var det dags för oss att lämna parken. Vi kom fram till Nairobi på eftermiddagen, så vi hann ta en promenad och besöka staden. Vi bodde på samma hotell som tidigare och kände oss som hemma.

Följande morgon åkte vi till flygplatsen för att ta ta oss till kusten. Trots att vi åkte en god tid innan frukosten egentligen skulle serveras så hade personalen förberett en god frukost som vi fick ta med oss på vår resa. Allt gick smidigt och bara några timmar senare landade vi i Mombasa- Kenyas näst största stad. Åh, det var underbart! Det var så varmt och skönt (och aningen svettigt måste jag erkänna).

Vi spenderade våran sista vecka i den tropiska värmen på vårt härliga hotell vid kusten i Mombasa. Vår resa till Kenya blev fantastik. Nu när jag tänker tillbaka på vår tid där så kan jag inte annat än le; jag drömmer mig bort och blundar och en massa ljuva minnen dyker upp... Som ljudet av vågorna från havet som sköljer upp på den vita sanden och den varma vinden som får palmbladen att dansa. En färskpressad mangojuice i min hand ( Rekommenderas starkt!). Vatten-aerobics och sköna simturer bassängerna . Fågelsången. Den stora frukostbuffén som är full av allt man kan tänka sig; toasts, pannkakor. söta, exotiska frukter i alla färger och former, ägg i olika konstellationer, bröd och bönor. Grönsaker, croissanter, kött, piroger, yoghurt, flingor, kaffe. Rätter inspirerade från så väl Kenya som olika delar av världens hörn... jag kan fortsätta hur länge som helst men det blir nog allt för långdraget ;) Sammanfattning; en ljuvlig frukost. Och middagarna var inte sämre(olika teman & restauranger att välja mellan)! Kockar som grillade eller wokade eller stekte, enligt gästens smak och önskemål. Levande ljus. Syrsornas spel. Alltså, helt oslagbart!

Det finns så mycket jag skulle vilja berätta mer om; den serviceinriktade personalen, kvällsaktiviteterna, de fräscha hotellrummen med himmelska sängar, det vackra folket och kulturen som jag tycker så mycket om. Alla växter och djur. Alla nya intryck, känslor och erfarenheter. De starka färgerna. Lukten av hav och strand. Känslan av den varma sanden mellan tårna. ...

Men liksom alla berättelser har ett slut, så hade även vår resa det, och även jag måste försöka få ett avslut på denna text.

Ord och bilder kan aldrig ersätta verkligheten, det kan bara vara ett litet smakprov. Helt enkelt: vill du få ta del av Afrikas läckerheter och skatter så finns det bara en lösning; åk dit du med!

Tack Safariresor! Jag längtar redan efter nästa resa!

Resor till Kenya

14 dagar | Klassisk safari | Bröllopsresor

Bröllopsresa Kenya & Seychellerna

fr. 49 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Bröllopsresor

Bröllopsresa Safari Kenya & Indiska Oceanen

fr. 36 900,- /person

9 dagar | Klassisk safari | Gruppresor

Safari i Afrikas vackraste landskap

fr. 29 900,- /person

12 dagar | Familjeresor | Safari med sol och bad

Familjesafari Kenya

fr. 21 900,- /person

15 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

The Big Six

fr. 49 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Mauritius

fr. 44 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Seychellerna

fr. 51 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Safari Masai Mara och Zanzibar

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Masai Mara och Zanzibar

fr. 54 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Familjeresor | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

fr. 34 900,- /person

14 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

fr. 54 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad

Amboseli, Tsavo, Salt Lick & Diani Beach

fr. 29 900,- /person

11 dagar | Klassisk safari | Big five-safari

Den stora Kenyaresan

fr. 37 900,- /person

9 dagar | Klassisk safari | Big five-safari

Aberdare, Lake Naivasha & Masai Mara

fr. 35 900,- /person

13 dagar | Klassisk safari | Safari med sol och bad | Julresor

Julen 2024 Masai Mara & Indiska Oceanen

Safari Masai Mara & Indiska Oceanen

fr. 31 900,- /person

8 dagar | Företagsresor

Kick-off Kenya

13 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad

Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fr. 39 900,- /person

16 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol och bad | Gorillasafari

Gorilla Trekking, Masai Mara & Zanzibar

fr. 59 900,- /person

10 dagar | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorilla Trekking & Masai Mara

fr. 49 900,- /person

Prenumerera på inspiration och resenyheter

Dröm dig bort med vårt populära nyhetsbrev, fullmatat med inspiration och restips inför ditt nästa stora äventyr.

Tack!

Du prenumererar nu på vårt nyhetsbrev.